Brändin ilosanoma ei ole sisältömarkkinointia

Sisältömarkkinoinnissa pelkkä brändin mielikuvamainonta ei kiinnosta kuluttajaa. Kuluttaja etsii yleisesti ottaen itseään hyödyttävää tietoa ja ratkaisua ongelmiinsa. Hän etsii markkinoinnista helpotusta selkäkipuun, unelmiensa hiusmallia tai kuinka paljon hän saa säästöä vaihtaessaan sähköyhtiönsä.

Sisältömarkkinoinnissa ei kannata keskittyä jakamaan oman brändin ilosanomaa, vaan tuloksellinen sisältömarkkinointi kertoo kuluttajalle ensisijaisesti brändin hyödyistä.

Tuloksellinen sisältömarkkinointi vaatii sisältöstrategian, joka tukee liiketoiminnan tavoitteita: markkinoinnin on oltava tuloksellista samalla tavalla kuin muutkin investoinnit.

Kuinka monta kanavaa on riittävästi?

Sisältöstrategiaa laadittaessa on tärkeää huomioida myös markkinoijan realistisesti käytettävissä oleva budjetti ja resurssit: harvalla meistä on käytössämme pohjaton kassa.

Kaikkea mahdollista ei kannata tehdä eikä kaikissa tarjolla olevissa kanavissa tarvitse olla. On uskallettava loistaa myös poissaololla ja keskittyä suunnitelmalliseen ja laadukkaaseen sisältömarkkinointiin kanavissa, joissa kohderyhmät parhaiten tavoittaa.

Onnistuminen vaatii kuitenkin sen, että omien kanavien ostopolut ja digitaalinen löydettävyys ovat kunnossa. Näistä varsinkin jälkimmäinen vaatii strategian, joka huomioi niin oman, ostetun kuin ansaitunkin median.

Määrä ei korvaa laatua

Jotta tuloksellisuutta voidaan parantaa, on sisältömarkkinoinnin tuloksia ja tuottavuutta mitattava säännöllisesti. Myös markkinoinnin tavoitteet on asetettava harkiten: onko tärkeämpää kasvattaa brändin tunnettuutta vai tuottaa myynnille mahdollisimman paljon liidejä?

Hyvä sisältömarkkinointi vaatii aikaa ja ennen kaikkea ajatusta. On väärin ajatella, että enemmän postauksia olisi parempi – määrä ei koskaan korvaa laatua.

Jos BtoB-uutiskirjeiden seurannan ja reagoinnin jättää huomioimatta, niistä saatava hyöty jää olemattomaksi, eikä niiden myyntipotentiaalia saada käyttöön. Myös esimerkiksi vaikuttajayhteistyöstä sivustolle siirtyneiden virtaa tulee mitata – kuinka muuten voidaan varmistua, että yhteistyöhön kannattaa sijoittaa markkinointibudjettia?

Laadukas tuote tai palvelu ansaitsee laadukasta, kohderyhmää palvelevaa sisältömarkkinointia. Huolella mietitty sisältö vaikuttaa lopulta aina myyntiin. Laatu on tärkeää myös siksi, että tuotettu sisältö jää verkkoon elämään – yritystä tuntemattomalle se on yhtä kuin brändi.

Panosta suunnitteluun, se maksaa itsensä takaisin. Ota yhteyttä, tehdään se yhdessä.